۱۳۸۸ مرداد ۲۱, چهارشنبه

دیشب تماشاگران فوتبال بوسنی: یا حسین، میرحسین


در ديدار دوستانه تيم‌هاي ملي فوتبال ايران و بوسني كه در شهر مسلمان نشين سارايوو برگزار شد و به صورت مستقيم از تلويزيون ايران پخش شد، مسلمانان بوسنيايي حاضر در ورزشگاه در حمايت از جنبش سبز مردم ايران چندين بار شعار «يا حسين، ميرحسين» سر دادند.
به گزارش موج سبز آزادی، شدت اين شعار كه به نظر مي‌رسيد توسط همه حاضران در استاديوم فرياد زده مي‌شود، به حدي بود كه تلويزيون ايران نتوانست آن را سانسور كند و جواد خياباني نيز به طور سربسته به آن اشاره كرد و گفت: «اين شعار بوسنيايي‌ها مشابه شعارهاي ايرانيان بود!»
بر اساس این گزارش، در لحظاتي كه از تلويزيون ايران تصوير تماشاچيان بوسنيايي پخش شد، به‌رغم پوشش آبي تيم ملي بوسني، لباس و نمادهاي سبز رنگ در دست حاضران در استاديوم به وفور ديده می‌شد كه نشان‌دهنده همبستگی مردم بوسني با جنبش سبز ملت ايران است.
این گزارش همچنین حاکی است پلاكاردهايي با مضمون «doode savez iran miran» در دست تماشاچيان بوسنيايي به وضوح ديده می‌شد. معادل فارسي اين جمله، « درود بر اجتماعات صلح آميز ايران » است.
گفتني است پس از چند بار زوم کردن تلويزيون بوسني روي اين پلاكاردها و نمادهاي سبز تماشاچيان بوسنيايي، كارگردان شبكه سه صداوسیما اقدام به سانسور اين صحنه‌ها کرد.
همچنين چندي پيش در مسابقات جهاني ويمبلدون، برخي از تنيس‌بازان مطرح جهان از جمله منصور بهرامی و انری لوکنت با بستن مچ‌بند سبز در هنگام مسابقه، با مردم معترض ايران ابراز همدردي و از جنبش سبز مردم ايران حمايت كردند.
در هفته اول ليگ برتر نیز دست كم دو تن از بازيكنان تيم شاهين بوشهر به نام هاي مهدی کیانی و بهادر عبدی و دو بازیکن در بازی پیروزی و مس کرمان در اقدامي تحسين برانگيز و در حمايت از جنبش سبز مردم ايران در طول بازي مچ‌بندهاي سبز بر دست داشتند.
همچنين به گزارش مطبوعات ورزشي، در بازي تيم‌هاي مس كرمان و پرسپوليس، پرچم هاي سبز به طور گسترده‌اي در دست حاضران در ورزشگاه ديده می‌شد كه با آغاز نيمه دوم بازي، جمع آوري شده است. بنا به همين گزارش، مچ‌بندهاي سبز تا انتهاي ديدار بر دستان برخي از بازيكنان تيم مس كرمان قرار داشته است.
پيش از اين نيز 6 تن از ملي‌پوشان ايران در بازي تيم ملي با كره جنوبي، مچ‌بندهاي سبز بر دستانشان بسته بودند كه فشارهاي رسانه‌هاي حامي دولت كودتا پس از این اقدام نمادین شجاعانه، به كناره‌گيري علي كريمي، مهدي مهدوي‌كيا و وحيد هاشميان از تيم ملي و پاسخ نكونام و مهدوي‌كيا به اين رسانه‌ها منجر شد.
به گزارش موج سبز آزادی، با آغاز فصل جديد مسابقات فوتبال، از هفته گذشته فراخوان‌هاي متعددي مبني بر دعوت به حضور سبزها در ورزشگاه‌ها، در سايت‌ها و وبلاگ‌ها منتشر شده است؛ امري كه باعث شده مسئولان ليگ ترجيح دهند دو بازي تيم‌هاي استقلال و پرسپوليس در هفته‌هاي اول و دوم در تهران را بدون تماشاگر برگزار كنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر