۱۳۸۸ شهریور ۱۶, دوشنبه

جلسه مهم پشتیبانان بزرگ جنبش سبز در قم


جلسه مهم پشتیبانان بزرگ جنبش سبز در قم
خلاصه:
از زمان انتخابات و اعتراضات گسترده به نتیجه آن تاکنون، انتظارات فراوانی از حوزه ها و علما و مراجع مطرح شده است. تعداد اندکی از عالمان دین با بیانیه ها و فتاوای خود به یاری ملت ستمدیده شتافتند و با صدور بیانیه ها و سخنرانی ها بطورصریح یا تلویحی از سیاستهای جاری و روش حکومت در برخورد با معترضان انتقاد کرده‌اند. شدیدترین اعتراضات را می توان در بیانات صریح آیت الله العظمی منتظری و آیت الله صانعی جست که این روزها دیدار اخیرشان در خصوص مسایل کشور در صدر اخبار سیاسی قرار گرفته است.

بهار یکتا:
جلسه مهم پشتیبانان بزرگ جنبش سبز در قم

علما و مراجع امید و پناه همیشگی مردم

جنبش راه سبز (جرس):یکی از برکات رویدادهای پس از انتخابات رایزنی های گسترده علما و مراجع مستقل سراسر کشور و دادخواهی مردم و چهره های سیاسی برجسته از آنان و مطرح شدن نظرات علمای مطرود نظام پس از سالها خاموشی و سکوت بود. صفحه روزنامه ها و سایتهای خبری پس از سالها بار دیگر مزین شد به اسامی آیات عظامی که حکومت سالهاست می خواهد نام آنان رابزداید. این جنبش به همگان نشان داد آنچه امروز به نام دین با "دین خدا" و " خلق خدا " می کنند, مورد تایید علما نیست و آنان سردمدار مبارزه با هر نوع دیکتاتوری هستند ولو که نام دین را یدک بکشند و با مقدسات مردم بازی کنند.



ازنخستین ساعات پس از اعلان نتایج انتخابات با نامه میر حسین موسوی به علمای قم در صیانت از حقوق مردم اولین بزنگاه ورود مرجعیت شیعه به صحنه سیاسی پس از انتخابات و جنبش سبز آغاز شد که تاکنون که نزدیک سه ماه از این ماجرا می گذرد همچنان ادامه دارد و می رود تا سرنوشت جنبش را دگر بار در "قم" و" حجره های کوچک علما" رقم بزند. میرحسین در نخستین نامه اش با اشاره به تقلبات انتخابات از آنان خواسته بود که شاید تذکرشان به مسئولان مفید فایده باشد. بی خبر از اینکه این تقلب تنها ربودن آرای مردم نبود بلکه تصیفه حساب با کلیه کسانی بود که در مساله ولایت "ایشان "تردید دارند و یا نظر متفاوت. و این بار حکومت کمربندها محکم بسته تا یک بار برای همیشه تکلیف خود را با همه مخالفان "فرقه " اش از حوزه گرفته تا دانشگاه روشن کند و تعریف "محدود" و اشعریت خود را از دین و حکومت به ثبت برساند.

رسالت حکومت: نابودی مراجع مستقل

مراجع تقلید و علما همواره در طول تاریخ ایران از جایگاه ممتازی برخودار بوده اند و در هر رویداد سیاسی و اجتماعی می توان تاثیرات مثبت و سازنده آنان را دید. اما پس از انقلاب اسلامی و خصوصا در دهه اخیر, نقش روحانیت بیش از همیشه کمرنگ شد و بجرات می توان گفت آسیبی که طی دو دهه اخیر به نظام حوزوی شیعه وارد شده در طول تاریخ بی نظیر است و عملا از نقش کلیدی این نهاد قدرتمند بواسطه دخالتهای بی اندازه حکومت کاسته شده است . دخالت بیش از حد حاکمیت در ساماندهی حوزه های علمیه و کمکهای بیدریغ به بخشی از روحانیت نقش تاریخی روحانیت شیعه از یک نهاد مستقل به یک نهاد حکومتی تبدیل کرد. در این میان مراجع و روحانیونی که نمی خواستند زیر بار حکومت باشند به انزوا کشیده شدند و با اعمال محدودیتها و ممنوعیتهای فراوان حتی مانع دسترسی مقلدان آنان به دفاترشان شدند.

حجم تهاجمات نیروهای وابسته به حکومت به علما و حوزه های علمیه خصوصا در تحولات پس از انتخابات چنان وسعت گرفت که حتی آیت الله مکارم که از نزدیکان حکومت بشمار می آید به صدا درآمد و هشدار داد:" دريك نظام اسلامي بدون مشاركت فعال حوزه هاي علميه، مراجع و علما كاري پيش نمي رود. .... آناني كه نقش مراجع و علما را كم رنگ مي كنند، سخت در اشتباه هستند.... حوزه ها بايد بتوانند جامعه را رهبري و هدايت كنند و در مسائل گوناگون نقش موثرداشته باشند.... بايد تمام اركان نظام براي حوزه ها، اهميت قائل شوند و اگر حوزه ها از نظام جدا شود، نظام نمي تواند پايدار بماند."
حکومتی که می خواهد هر حرکت و موضع گیری درجهت تقویت ساختارش باشد, هیچ صدای مخالفی را نمی تواند تحمل کند و حتی نسبت به مواضع و فتاوای علما و مراجع هم با بی صبری و دشمنی موضع گیری می کند و هیچ حریمی را لحاظ نمی کند. دراین میان برخورد هتاکانه1 روزنامه کیهان و رجا نیوز2 و جناحهای وابسته به حکومت نسبت به فتاوای حضرت آیت الله منتظری و بیانات آیت الله صانعی از اهمیت ویژه ای برخورد است زیرا نشان می دهد هنوز حاکمبت از نفوذ علما و مراجع در میان مردم بیم دارد و هراس از اینکه مردم با تمسک به علما بساط ظلم اینان را برچینند , محتملترین گزینه است.



نگاهی به مهمترین اخبار رایزنی ها و بیانیه ها ی علما

سیل نامه ها و رایزنی های پس از انتخابات با علما نشان از جایگاه ویژه روحانیت در میان مردم از یک سو و تاثیر گذاری آنان در مناسبات سیاسی دارد. نگاهی گذرا به مهمترین این رویدادها حاکی است که همچنان علما ملجا, پناهگاه و امید عامه مردم محسوب می شوند, هر چند که حکومت "لیست علمای مورد تایید" بدهد و با فشار ومحدودیت بخواهد مانع تماس مردم با مراجعشان شود.

آیت الله منتظری: ولایت کسی که با شرع و عقل و میثاق‌های ملی مخالفت کند جائرانه است.

آیت الله منتظری: آیا تجربه حکومت شاه را از یاد برده اید؟

" گروهی از شخصیت های اصلاح طلب، از جمله محمد خاتمی، رئیس جمهوری سابق، همراه با آقایان کروبی و موسوی در نامه ای به مراجع تقلید، آنچه را که برخوردهای خشونت آمیز با اقشار مختلف مردم می دانند باعث تیره و تار شدن چهره جمهوری اسلامی دانسته و وضعیت بازداشت شدگان را باعث نگرانی دانسته بودند.

دویست و نود و سه روزنامه نگار و فعال سیاسی ایران، با نوشتن نامه ای به مراجع تقلید و شخصیت های سیاسی، از آنها خواسته اند که در مسائل اخیر ایران و موضوع ناآرامی های بعد از انتخابات، به شکل متحد واکنش نشان دهند".

آیت الله یوسف صانعی، از مراجع تقلید، در مورد تظاهرات و درگیری های اخیر در ایران انتشار یافت که در آن "ضمن ابراز همدردی با خانواده های قربانیان فجایع اخیر" نسبت به اقدامات خشونت آمیز در روزهای اخیر ابراز تاسف شده است.

آیت الله عبدالکریم موسوی اردبیلی، با صدور بیانیه ای هشدار داده است که ادامه روند کنونی باعث تضعیف نظام و اعتماد عمومی به آن شود و افزوده است که "حرمت شکنی و ایراد اتهاماتی که در دادگاه های صالحه ثابت نشده اند به بزرگان و شخصیت های ملی و دینی نه تنها جامعه را آرام نمی سازد بلکه آتش فتنه را شعله ور تر می کند."

عبدالله نوری، در دیداری با آیت الله حسینعلی منتظری وجواد شهرستانی نماینده تام الاختیار آیت الله علی سیستانی از مراجع بزرگ تقلید خواست که در ارتباط با وقایع اخیر ایران از خود تحرک بیشتری نشان دهند.

آیت الله شبیری زنجانی در جریان دیدار با آیت الله صافی گلپایگانی دو تن از مراجع تقلید، نسبت به کشتار معترضان در ایران ابراز نگرانی کرده بود.

"آیت‌الله العظمی حسینعلی منتظری، از مراجع تقلید، در پاسخ به یک استفتاء درباره‌ی نقش رضایت اکثریت ملت در جواز تصرف در حکومت، تصریح کرد که مشروعیت ولایت و حاکمیت غیر معصومین (ع) با انتخاب صحیح و آزاد مردم محقق می‌شود و بدون آن، نه مشروعیت دارد و نه مقبولیت."


آیت الله صانعی: اعتنای به اعترافات معترضان "مخالفت آشکار با قرآن" است.

آیت الله حسینعلی منتظری، از مراجع تقلید در قم در پیامی برپایی دادگاه محاکمه گروهی از فعالان سیاسی را محکوم کرده است. ایشان در این پیام این دادگاه ها را فرمایشی خوانده و پخش مصاحبه ها از تلویزیون را غیر شرعی و غیر اخلاقی خوانده است.

آیت الله صانعی در نطقی در شهر گرگان انجام داده گفته است، آخوندی که با مردم درگیر می شود "بی انصافی می کند، کیفرش را می بیند. ما آخوندها را مردم اداره کردند. چطور شده که با مردم درگیریم؟ ما آخوندها را کی اداره کرده در طول تاریخ؟ مردم."

مهدی کروبی با قدردانی از آیت الله منتظری به خاطر حمایت هایش از او در بحران پس از انتخابات، اظهار امیدواری کرده است که دیگر علما و بزرگان حوزه "توان اعتراض" بیابند.

نقطه مشترک همه این اخباراین است که کماکان علما و مراجع می توانند " فصل الخطاب" باشند که امروز جامعه ما تشنه آن است. شاید تحلیل اخیر دکتر حسین بشیریه متفکر و استاد علوم سیاسی در خصوص جنبش سبز و همانند سازی این جنبش با قیام 15 خرداد و پیشنهاد رهبری جنبش توسط آیت الله منتظری در حال حاضر تنها گزینه موجود برای جنبش سبز باشد. حضرت آیت الله منتظری برغم سالها حصر و دور بودن از رسانه های خبری در بزنگاه تاریخ ایران همچون گذشته نقش و موقعیت ممتاز خود را نشان داده است. هرچند طی دو دهه گذشته تمام تلاش حاکمیت این بود که با انواع ترفندها نام و یاد این مرجع بزرگ را به فراموشی بسپارند ولی ایشان بی شک نقش تاریخی خود را بار دیگر درایران ایفا خواهد کرد و جایگاه لگدمال شده روحانیت شیعه را بازیابی خواهد کرد. جایگاه علمی و معتبر حضرت آیت الله منتظری در کنار شجاعت, صراحت, حق مداری و عدم وابستگی ایشان به مراکز قدرت شخصیت منحصر بفردی از ایشان ساخته است

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر