۱۳۸۸ مهر ۵, یکشنبه

راه سبز امید و آذربایجان

راه سبز امید و آذربایجان
میثم قهوه‏چیان
جنبش آذربایجان فارغ از فهم تاریخی و تمایزات با جنبش ملی ایران، حرکتی انسانی است. نه تنها آذربایجان بلکه تمام جنبش های انضمامی و اجتماعی چنین اند. مساله آذربایجان مساله انسان یعنی بهره مندی هر فرد از حقوق معقول خود. نیروهای آذربایجان فارغ از اینکه هر کدام مطالبات خود را به نحوی بیان می کنند در نفس مطالبات با هم اشتراک دارند. نفس مطالبات تبعیض و ناکارآمدی دولت و حاکمیت در برآورد حقوق انسانی گروه‏های قومیتی است.
آذربایجان باید بتوان با تشخیص اولویت به طی طریق بپردازد. اولویت اتمام استبداد است. این استبداد است که آگاهی ایجاد نموده برای گرفتن حقوق دیگران آگاهی کاذب غیر انسانی مستبدین به یکسان زنان ملل و کارگران را از حقوق خود جدا می نماید. اولویت آذربایجان باید ایجاد وضعیتی انسانی باشد. در اینجاست که اگرچه مشکل جزئی و مختص به جنبش است اما راه حل آن راه حل همه جنبش هایی است که به دنبال حقوق خود می گردند.
همه جنبش های انضمامی می توانند با متحد شدن نیروی خود را چند برابر نمایند. زیرا همه جنبش ها به دنبال حقوق خویش هستند و حقوق همه آنها بهره مندی از حقوقی انسانی است. اتحاد بر حول این حقوق است که می تواند نشان دهد همه جنبش ها به واقع حقوق انسانی را دریافته اند و حاضرند برای تحقق آن نیرو بگذارند و متحد شوند. تحرکات آذربایجان دادن انرژی و گرفتن انرژی از نیروی انسانی ضد استبداد خواهد بود. این انسان است که می تواند با همراهی همنوعان و مصادیق خود را به واقعیت تحمیل نماید. "راه سبز امید" این را چه قبل و چه بعد از انتخابات نشان داد. بیانیه های آقایان میرحسین موسوی و مهدی کروبی را در این راستا می‏توان ارزیابی نمود. این انسان ها بودند که فارغ از ممیزات شگرف خود به داد هم رسیده بودند. همین اتحاد را می توان در دوره قبل از انتخابات دید. دوره ای که دیدیم چگونه و چه سان همه به یک سو می رفتند.
عدم همراهی با "رسا" می تواند عدم همراهی با انسانیت قلمداد گردد چه، این انسان است که شکنجه و غارت می شود و کسی که نمی توان با هم بند و هم زنجیرش به مفاهمه رسیده و احساس درد مشترک داشته باشد نمی تواند اساسا برای خود نیز کاری نماید.
شایسته است ضمن همراهی با حداقل های تئوریک بین جریان های مدنی و اشتراکات حداکثرهای انسانی برای انسانیت بکوشیم. قبل از انتخابات نیز با یاری آذربایجان و ترک ها در سراسر ایران بود که موج سبز چنین طوفانی شد. اکنون نیز نه آذربایجان بلکه همه جنبش های حقوق محور و مدنی باید بکوشند تا از طرق مدنی و تکیه بر اشتراکات برای ایجاد جهانی انسانی نیروی خود را در اختیار هم قرا دهند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر