۱۳۸۸ مهر ۱, چهارشنبه

پاسخ آیت الله منتظری به اظهارات رهبر


پاسخ آیت الله منتظری به اظهارات رهبر: اعتراف فرد علیه خودش معتبر نیست
خلاصه:
آیت الله منتظری امروز به طور غیر مستقیم به اظهارات رهبر جمهوری اسلامی در نماز عید فطرپاسخ داد و اعلام کرد: اعترافات متهم حتى عليه خودش نيز معتبر و مسموع نيست. آیت الله خامنه ای، در نماز عید فطر گفته بود که اعتراف افراد در دادگاه ها علیه خود و "در مقابل دوربین ها و بینندگان میلیونی" را "شرعا، عرفا و عقلا، حجت، مسموع و نافذ" است.
صوفیا قاضی:

آیت الله منتظری امروز به طور غیر مستقیم به اظهارات رهبر جمهوری اسلامی در نماز عید فطرپاسخ داد و اعلام کرد: اعترافات متهم حتى عليه خودش نيز معتبر و مسموع نيست.

آیت الله خامنه ای، در نماز عید فطر گفته بود که اعتراف افراد در دادگاه ها علیه خود و "در مقابل دوربین ها و بینندگان میلیونی" را "شرعا، عرفا و عقلا، حجت، مسموع و نافذ" است.

آیت الله منتظری در پاسخ به نامه میرحسین موسوی در مورد اتهامات وارد شده بر کاندیداهای اصلاح طلب نوشته: روشن است حبس در سلول انفرادى بويژه در دراز مدت كه متهم را‏ ‏زير فشار وادار به اعتراف مى ‎كند از مصاديق بارز شكنجه است؛ و با‏ ‏اعمال فشار و شكنجه، مخصوصا به شكل وحشتناكى كه در دوره اخير انجام‏ ‏شده و شرايط غير عادى كه در پى آن وجود دارد، اعترافات متهم حتى ‏عليه خودش نيز معتبر و مسموع نيست.

به گفته این مرجع تقلید شیعیان: حتى اگر متهم بارها در آن شرايط و‏ ‏از طريق مصاحبه و ميزگرد اعتراف و اعلام كند كه خطا كرده و مرتكب‏ ‏اشتباه و جرم شده است، اعترافات مكرر با وجود آن شرايط در بى اعتبار‏ ‏بودن ، حكم همان اعتراف اوليه را دارد.

وی با ابراز تاسف از بازداشت نخبگان ، فعالان سیاسی و مطبوعاتی ، نوشته است که آنها برخلاف شرع و قانون برای اعتراف گیریهای غیرحقیقی و دروغین مورد فشار قرار گرفته اند واعترافات بعضى آنان از‏ ‏رسانه هاى عمومى پخش گرديده است.

آیت الله منتظری به صورت تلویحی، رهبر جمهوری اسلامی را متهم به ايجاد "بدعت" و "اجتهاد" در برابر روايات اسلامى کرده و آورده است: اجتهاد در مقابل نص اين روايات، صحيح نيست؛ و نظر دادن در مقابل‏ ‏آنها بدعتى واضح است، و اصل "اقرار العقلاء على انفسهم جايز" فقط در‏ ‏شرايط عادى و بدون اعمال زور و فشار نافذ است
این مرجع شیعه با اشاره به اصول 38 و 39 قانون اساسی مبنی بر ممنوعیت شکنجه برای اخذ اقرار و مجازات کسانی که موجب هتک حرمت و حیثیت زندانی می شوند، پرسیده: حال چگونه شده است افراد سرشناسى كه سالها براى اين نظام خدمت‏ ‏كرده اند با اعترافات فاقد ارزش و اعتبار، در معرض ديد ميليون ها نفر‏ ‏مورد هتك حرمت و حيثيت قرار گرفته اند ولى هيچ كس در قبال اين مسئله‏ ‏نه تنها مجازات نمى شود بلكه مورد تأييد و تشويق قرار گرفته و اعترافات‏ ‏نيز معتبر شمرده ‎می شود؟

این مرجع با بیان اینکه سیستم قضایی کشور مدعی و طرف دعوا در مقابل متهمان سیاسی که جریان فکری مخالف حاکمیت هستند است، تصریح کرده: نزد هيچ عقل‏ ‏سليمى در هيچ كجاى جهان ، اين گونه اعترافات و نيز حكم و داورى ‏ ‏متعاقب آن، كمترين ارزش حقوقى و قضاىى را ندارد چون در چنین محکمه ای قاضی و مدعی یکی است.

وی اقدامات اخیر حاکمیت و دادگاههای نمایشی را خلاف شرع، خلاف مصالح کشور و اسلامیت و جمهوریت نظام و از بدعت های بارز دانسته و با متهم کردن مسولان جمهوری اسلامی به بی تدبیری نوشته است: حاكميت اگر به جاى سركوب مردم و ايجاد‏ ‏فجايع اخير، عقل و شعور سياسى را حكم قرار داده و به تذكرات بعضى از‏ ‏بزرگان و علماء و مراجع گوش فرا داده بود و يك هیئت بى طرف و‏ ‏مرضى الطرفين را براى رسيدگى به شبهات انتخاباتى تعيين نموده بود، هرگز‏ ‏گرفتار بحران عدم مشروعيت كنونى نمى شد.

تاکیدات اخیر آیت الله منتظری، در پاسخ به نامه ميرحسين موسوى به این مرجع تقلید بیان شده بود که تاکید داشت: رسانه هاى دولتى اصرار دارند كه ما را مسبب و محرك حوادث اين چند‏ ‏ماهه معرفى كنند، حال آن كه رفتارهاى مسئولان كشور نه فقط در‏ ‏انتخابات، بلكه از سال ها پيش هيمه هایی را انباشته بود كه با خطاهاى اين‏ ‏ايام شعله ور شد و با باد نخوتى كه بر آن دميدند ابعاد اين آتش روز به روز‏ ‏توسعه پيدا كرد.

نخست وزیر دوران جنگ در ادامه نامه خود گفته بود: اينجانب قطعا حق را به مردمى مى‎دهم كه با برخوردهاى‏ ‏غيراسلامى ، غيرقانونى و غيرمنصفانه حقوقشان پايمال شده است ، و با‏ ‏استناد به مدارك غيرقابل انكار بدون ترديد اعتقاد دارم كه در انتخابات‏ ‏تقلب هاى سازمان يافته و وسيع رخ داده است . در عين حال اگر در موجى‏ ‏كه از خشم مردم برخاسته است احساس خطر براى اصل كشور و اصل‏ ‏نظام نمى كردم ، برايم سخت نبود كه بيست سال ديگر سكوت كنم.

‏ وی می افزود:‏اما اين گونه نبود و نيست كه مردم با سكوت يا سازش يك نفر دست از‏ ‏حركت خود بردارند، بلكه پس از مدت كوتاهى بلاتكليفى به زودى اين‏ ‏حركت از نو و با شكلى كور و در حالى كه به هيچ يك از دلبستگان به نظام‏ ‏اعتماد نداشت آغاز مى‎شد، و چه بسا ديگرانى كه براى اين كشور و ملت‏ ‏خواب هاى ناگوار ديده اند در هدايت آن به سوى منافع و مطامع خود طمع‏ ‏مى‎كردند.

نامزد معترض به انتخابات 22 خرداد تصریح با پافشاری بر مواضع خود در خصوص تقلب سازمان یافته در انتخابات خاطر نشان می کرد: نمى توانيم بدون اثبات تعهد خود نسبت به خواسته هاى به‏ ‏حق مردم و بازگو كردن آن در گفته هاى خود، از آنان دعوتى براى آرامش‏ ‏داشته باشيم.

آیت الله منتظری در پاسخ به این نامه موسوی با اشاره به سوابق نخست وزیر زمان جنگ اعلام کرده که موسوی از آزمایش و ابتلا بزرگی در پیشگاه خداوند و در کقابل مردم آگاه سربلند بیرون آمده و تاکنون در حد امکان و توان خویش از حقوق تضییع شده مردم دفاع نموده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر