۱۳۸۸ مهر ۲۲, چهارشنبه

افزایش شایعات درباره سلامتی رهبری


افزایش شایعات درباره سلامت رهبری؛ نگرانی از حوادث پیش بینی نشده رو به فزونی ست
مرتضی نیک پندار
شایعاتی درباره حاد شدن وضعیت سلامت رهبر جمهوری اسلامی ایران در چند روز گذشته بر روی اینترنت منتشر شده است. خبر کسالت آیت الله خامنه ای در ابتدا توسط سایت "پیک نت" منتشر شد و به فاصله کوتاهی پس از آن توسط "مایکل لدین" مشاور سابق شورای امنیت ملی آمریکا و پژوهشگر درباره مسایل ایران تایید شد.
سایت پیک نت که گفته می شود وابسته به حزب توده ایران است، در خبری که روز ۲۱ مهرماه متشر کرد از "احضار سه پزشک" در "شنبه شب گذشته" به بیت رهبری خبر می دهد. به ادعای پیک نت "کار معاینه نزدیک به یکساعت بطول انجامیده و متعاقب آن، هر سه پزشک توصیه کرده اند تمام ملاقات های حکومتی بیمار قطع شود و تنها اهل خانه برای امور شخصی و خانوادگی با وی در تماس باشند." پیک نت نام سه پزشک معالج آیت الله خامنه ای را به ترتیب "دکتر نقی علیمرادی، دکتر حسین آل شمس و پرفسور شهاب الدین مراغه ‌ای" اعلام کرده است. جستجوهای خبرنگار جرس برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این سه تن نتیجه ای نداشت و جالب آن که نام آن ها در دایرکتوری پزشکان ایرانی نیز موجود نیست. به هر حال شایعه کسالت رهبر جمهوری اسلامی ایران آنقدر داغ بود که حتی در بازار تهران نیز پیچیده شود. پس از آن بود که مایکل لدین يکی از مخالفان سرسخت حکومت ايران و از نظريه پردازان سرشناس جريان فکری نو محافظه کاران در آمريکا در سایت خبری تحلیلی "pajamasMEDIA" خبر کسالت رهبری جمهوری اسلامی ایران را تایید کرد و حتی مدعی شد که او به کما فرو رفته است. لدین با اشاره به این که شایعه کسالت آیت الله خامنه ای از روز یکشنبه در اینترنت منتشر شده است، ادعا کرد که او خبرش را از منبعی موثق که "در جایی قرار دارد که این چیزها را می داند" به دست آورده است. لدین در دی ماه سال ۸۵ هم ادعا کرده بود که رهبر جمهوری اسلامی فوت کرده است. اما او این بار با اشاره به خبر غلطی که در آن موقع داده بود، تاکید می کند که منبع خبرش این بار "عالی" و قابل اعتماد است. بنا به ادعای لدین "بعدازظهر روز دوشنبه گذشته حوالی ساعت ۱۴:۱۵ به وقت تهران غش می کند و به کلینیک مخصوصش منتقل می شود. از آن هنگام به غیر از پسر و دکترهای او کس دیگری اجازه نزدیک شدن به او را نداشته است." لدین در ادامه اضافه می کند که از روز دوشنبه تا وقتی که او این خبر را نوشته، "بیش از ۲۴ ساعت است که آیت الله خامنه ای در کما فرورفته است." گفتنی است لدین که پیش از این مشاور شورای امنیت ملی آمریکا بوده، از جمله مخالفان سرسخت جمهوری اسلامی است که در دولت بوش حتی طرح تجزیه ایران را نیز پیشنهاد کرده بود. او همچنین پیشنهاد کرده بود که از طریق آشوب های قومی می توان جمهوری اسلامی را ازهم فروپاشاند.
به گزارش خبرنگار جرس شایعات درباره سلامت جسمانی رهبر جمهوری اسلامی ایران، بیش از ۱۵ سال است که شنیده می شود، این شایعات عموما حکایت از آن دارد که آیت الله خامنه ای از نوعی بیماری سرطان رنج می برد، اما درباره نوع این سرطان ادعاهای مختلفی منتشر شده است، برخی آن را سرطان لنفاوی و برخی سرطان پروستات، سرطان ریه و یا هر دو ذکر کرده اند. به هر حال هیج خبر موثقی درباره این که اصلا رهبر جمهوری اسلامی مبتلا به چنین بیماری هایی باشد در دست نیست.
در دی ماه سال ۱۳۸۵ نیز اخباری در سایت های اینترنتی منتشر شد که که آیت الله خامنه ای فوت کرده است. این شایعات زمانی قوت گرفت که بر خلاف روال معمول، رهبر جمهوری اسلامی از حضور در مراسم روز عید قربان خودداری کرد . این همان زمانی است که مایکل لدین نیز خبر از فوت رهبر جمهوری اسلامی داد. نکته جالب در آن سال اما این بود که برای اولین بار به طور رسمی این خبر از سوی منابع متعدد رژیم تکذیب شد. سخنگوی وزارت امور خارجه ايران در آن زمان و در نشست هفتگی خود با خبرنگاران گفت که "رهبر ايران در صحت و سلامت است" و افزود "ما برای او آرزوی طول عمر داريم." محمد جواد ظريف، نماينده وقت ايران در سازمان ملل نیز به خبرگزاری ها گفت که اين خبر نادرست است. در همان زمان خبرگزاری فارس نیز در گزارشی تحلیلی با اشاره به انتشار شايعه بيماري سرطان رهبر جمهوری اسلامی توضیح داد: "آيت ‌الله خامنه ‌اي مدتي است دچار سرماخوردگي نسبتاً شديد شده‌اند كه آثار آن در صداي ايشان در آخرين ديدار نيز نمايان بود و به همين خاطر مقداري از برنامه هاي ايشان با توصيه پزشكان كاسته شد."
واقعیت این است که بر خلاف جوامع دارای فضای خبری باز، هیچ اطلاعات دقیق پزشکی درباره رهبران جوامع بسته در دسترس نیست. شاه سابق ايران سالها خبر سرطان خود را پنهان می کرد و گفته می شود حتی همسر او و يا سازمان جاسوسی آمريکا(سيا) نیز تا مدتها از آن اطلاع نداشتند. اخبار مختلفی درباره سلامتی کیم جونگ ایل دیکتاتور کره شمالی به کرات منتشر می شود و درباره فیدل کاسترو نیز سالها شایعه بستری شدن او در بیمارستان شنیده می شد تا آن که بالاخره این اخبار تایید شد و او قدرت را در کوبا به برادرش تفویض کرد. آیت الله خامنه ای که به تازگی هفتادمین سال تولد خود را پشت سر گذاشته به هر حال در سنی است که احتمال کسالت در آن بیشتر است.
اطلاعات محدود درباره وضعیت پزشکی رهبر جمهوری اسلامی ایران در نامه ای که اخیرا از سوی دکتر "پیام فاضل" خطاب به او منتشر شد، قابل یافتن است. پدر پیام یعنی دکتر "هوشنگ فاضل" دندانپزشک معتمد آیت الله خامنه ای است. او پیش از این مدتی نیز سرپرست وزارت بهداشت و درمان بوده است. همچنین عموی پیام یعنی دکتر "ایرج فاضل" نیز از دیگر مشاوران پزشکی رهبر جمهوری اسلامی لست. او کسی است که پس از حادثه سوء قصد به آیت الله خامنه ای جان او را از مرگ حتمی نجات داد. دکتر ایرج فاضل نیز مدتی وزیر بهداشت بوده است. او هم اکنون از منتقدان عملکرد رژیم در وقایع پس از انتخابات به شمار می رود و حتی با صدور اطلاعیه‌ شدیداللحنی به اوضاع پیش آمده اعتراض کرد و خواستار آزادی زندانیان و توقف روند سرکوب شد. بنابراین دور از ذهن نیست که دیگر از جمله پزشکان نزدیک به آیت الله خامنه ای نباشد. آنچنان که دکتر پیام فاضل در نامه سرگشاده خود نوشته، رهبر جمهوری اسلامی از زمان مجروح شدن در ابتدای دهه شصت تاکنون از دندان های مصنوعی استفاده می کند.
همزمان با انتشار شایعات مجدد درباره کسالت رهبر جمهوری اسلامی به نظر می رسد که کمتر کسی از این وضعیت خشنود است. حتی گروه های مخالف رژیم جمهوری اسلامی نیز نگران حوادث پیش بینی نشده ای هستند که در صورت فوت آیت الله خامنه ای گریبانگیر ایران خواهد شد. بحران جانشینی در چنین وضعیت بغرنجی احتمال آن را دارد که وضعیت داخلی کشور را دستخوش بی ثباتی کند و موقعیت منطقه ای این کشور را نیز با خطر مواجه سازد. همچنین برخی نگران آن هستند که در این صورت قدرت به طور کامل و آشکارا در اختیار سپاه قرار بگیرد. در کنار این نگرانی ها برخی صاحبنظران نیز تاکید کردند که جنبش سبز ذاتا آرزوی مرگ هیچ کسی را ندارد. محسن مخملباف اخیرا در بیانیه ای که در واکنش به صدور حکم اعدام برای برخی از متهمان حوادث پس از انتخابات صادر شده بود نوشته است: " ما امیدواریم روح گاندی و ماندلا که از خصایل جنبش سبز است بر همه ایران، حتی ایران استبدادی سایه بیندازد."

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر