۱۳۸۸ مهر ۲۵, شنبه

مسلمانان باید در راه ممنوعيت سلاح‌هاى‏ هسته‌ای پيشگام‏ ‏گردند


آیت‌الله منتظری در پاسخ به سوال محسن کدیور:
مسلمانان باید در راه ممنوعيت سلاح‌هاى‏ هسته‌ای پيشگام‏ ‏گردند
موج سبز آزادی:‌ با وجود اعلام موضوع رسمی مبنی بر اینکه ایران در پی تولید سلاح هسته‌ای نیست و علاوه بر اعلام موضع علمای دینی، در شرايط فعلی که بحران‌های داخلی نظام سياسی کشور و فجايع پس از انتخابات در دیدگاه سیاست بین‌الملل به مذاکره‌ی هسته‌ای ايران و غرب گره خورده است، ارایه‌ی فتوا و استدلال فقهی علیه تولید سلاح هسته‌ای و تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای خود اهمیت مضاعفی یافته است. این مضمون، پس از اظهارات اخیر آیت‌الله منتظری مبنی بر اينکه حفظ نظام اگر مستلزم زیر پا گذاشتن احکام اسلام باشد، موضوعیتی ندارد، اهمیت بيشتری پیدا می‌کند. اگر کسانی که شعار حفظ نظام را می‌دهند و پوشش دینی نیز برای این شعار فراهم می‌کنند، فردا مدعی شدند که (چه به قصد بازدارندگی و چه به نیت حمله‌ی نظامی به سایر کشورها) برای حفظ نظام نیاز به سلاح هسته‌ای داریم، تکليف علما و مسلمانان با چنین موضوعی چيست؟ فتوای آيت‌الله منتظری که در جایگاه رفیع فقهی وی در میان علما و مراجع شکی نیست، در پاسخ به سوال دکتر محسن کدیور، شاید نخستین اعلام موضع صريح در برابر چنین حرکت احتمالی باشد:



متن نامه حجت‌الاسلام کدیور:

‏باسمه تعالى

‏‏محضر مبارك فقیه متأله، شیخنا الاستاد آیت الله العظمى منتظرى دام ظله
‏‏سلام علیكم

سلامتى و توفیق روزافزون شما را از درگاه خداى بزرگ مسئلت دارم .‏ ‏مجاهدت هاى دلسوزانه شما در یافتن راه حلى خردمندانه براى برون رفت‏ ‏از تنگناهاى موجود كشور بارقه امیدى در این ظلمتكده است.

‏بحرانى كه با سوء تدبیر، ندانم كارى ، جهل مركب ، استبداد براى زیر پا‏ ‏گذاشتن بسیارى از موازین دینى و اخلاقى و تجاوز به حقوق قانونى‏ ‏شهروندان آغاز شده است ، آتشى است كه به خرمن مصالح ملى ایران افتاده‏ ‏و دم به دم بر ابعاد و عمق آن افزوده مى‎شود و حل آن را دشوارتر مى‎سازد.‏ ‏بیم آن مى‎رود كه تن ندادن به مطالبات برحق اكثریت شهروندان و لجاجت بر‏ ‏سركوب صداى اعتراض ملى ، پس از تاراج آزادى و حراج اسلامیت، به بر‏ ‏باد دادن استقلال ایران منجر شود.

غرض از تصدیع، همانگونه كه مستحضرید یكى از موارد چالش برانگیز‏ ‏سیاست خارجى جمهورى اسلامى با غرب مسئله "انرژى هسته اى " بوده‏ ‏است. محل نزاع ، استفاده نظامى و تسلیحاتى از این انرژى است . نگفته‏ ‏پیداست كه دغدغه اروپا و آمریكا بیش از آن كه رعایت دموكراسى و حقوق‏ ‏بشر در ایران یا خاورمیانه ، حفظ امنیت اسرائیل در منطقه و منافع مادى‏ ‏خودشان است . حاكمان ایران هم دفاع از حقوق مردم فلسطین را ابزارى‏ ‏براى سرپوش گذاشتن بر ظلم و استبداد داخلى كرده اند.

‏راه جنبش اعتراضى سبز مردم ایران در این میانه بسیار ظریف ، دشوار و‏ ‏حساس است‌. از یك سو به دولت مردان و حاكمان جمهورى اسلامى به‏ ‏دلیل تجاوز نهادینه به حقوق شهروندان ایرانى معترض است‌، از سوى دیگر‏ ‏سیاست خارجى در پیش گرفته شده را در راستاى منافع ملى ایران ارزیابى‏ ‏نمى كند. اگر چه جنبش سبز همدرد با آرمان رهایى بخش مردم مظلوم‏ ‏فلسطین است و استقلال ، اعتلاى علمى و ارتقاى فن آورى ایران را آرزوى‏ ‏برحق هر ایرانى مى‎داند.

‏برخورد مزورانه و به دور از صداقت تصمیم سازان و تصمیم گیران نظام‏ ‏جمهورى اسلامى با شهروندان ایرانى و تبدیل شدن شعار "دروغ ممنوع " به‏ ‏شعار ملى معترضان در وقایع پس از انتخابات باعث شده است كه‏ ‏بى اعتمادى به گفته هاى رهبران ایران به بى سابقه ترین سطح بى اعتمادى‏ ‏بین المللى افزایش یابد. نظامى كه به این راحتى به شهروندان خود دروغ‏ ‏مى‎گوید به چه دلیل در مناسبات بین المللى قابل اعتماد است ؟اگر رژیمى به‏ ‏سادگى همه میثاق هاى ملى خود در رعایت حقوق پایه شهروندانش را زیر پا‏ ‏گذاشته است ، چگونه مى‎توان باور كرد تعهدات و میثاق هاى بین المللى را‏ ‏رعایت مى‎كند؟

‏این بى اعتمادى فزاینده وقتى با ماجراجویى هاى فرماندهان نظامى ایران در‏ ‏كشورهاى همسایه و سخنان نسنجیده رئیس جمهور انتصابى در مجامع‏ ‏بین المللى ضمیمه مى‎شود، مخاطراتى جدى را براى مردم ایران رقم‏ ‏مى‎زند. حضرتعالى براى نخستین بار پیام به مراجع عظام تقلید، علماء و‏ ‏حوزه هاى علمیه مورخ 22 شهریور 88 خود از "ولایت نظامى " بر ایران خبر‏ ‏دادید. نظامیان هرگز سیاستمداران خوبى نبوده اند و مى‎پندارند همه چیز با‏ ‏زور قابل حل شدن است . سیطره بلامنازع نظامیان پاسدار در اركان نظام‏ ‏جمهورى اسلامى غیرقابل انكار است . تا آنجا كه به وضوح مى‎توان از‏ ‏استقرار حكومت شبه نظامى از آغاز سال جدید شمسى در ایران خبر داد.

‏نهادهاى نظارتى و تصمیم ساز از قبیل مجلس شوراى اسلامى و مجلس‏ ‏خبرگان رهبرى همگى به مجالسى فرمایشى و تشریفاتى و به غایت ضعیف‏ ‏و منفعل تبدیل شده اند. بدنه كارشناسى قوه مجریه ضعیف ترین بدنه ‏ ‏كارشناسى در تاریخ ایران از زمان استقرار مشروطه است . رهبر جمهورى‏ ‏اسلامى با برخوردارى از اختیارات قانونى بى شمار با استبداد به رأى و سوء‏ ‏تدبیر فزاینده خود به شدت از مصالح ملى ایران فاصله گرفته است و با‏ ‏میدان دادن گسترده به نظامیان و شبه نظامیان در اركان نظام كه در آغاز براى‏ ‏برخورد با معترضان داخلى صورت گرفت اكنون مشخص نیست خود به چه‏ ‏میزان در ناخدایى این كشتى در بحران هاى فزاینده پیش رو واقعا نقش‏ ‏دارد.

‏اكنون افكار عمومى در جهان درباره توانایى تولید سلاحهاى كشتار جمعى‏ ‏این "زنگى مست " پرسش جدى دارد و پاسخ هاى مقامات عالى رتبه ایرانى‏ ‏را كه حتى در كشور خودشان مشتهر به دروغ گویى اند را باور نمى كند.‏ ‏تردیدى هم نداریم كه رژیم نژادپرست اسرائیل و حامیان اروپایى و‏ ‏آمریكایى آن بالفعل از چنین اسلحه اى برخوردارند و واعظان غیر متعظى در‏ ‏عرصه بین المللى بیش نیستند.

‏حضرتعالى با توجه به پشتوانه دانش ، تقوا، سابقه ، محبوبیت و انصافى كه در‏ ‏مبارزات نیم قرنه خود با استبداد قبل و بعد از انقلاب كسب كرده اید، به‏ ‏عنوان رهبر معنوى معترضان پرشمار ایرانى در جهان شناخته شده اید.‏ ‏نامه هاى متعدد رهبران سیاسى جنبش سبز به شما و پاسخ هاى راه گشاى‏ ‏شما (از قبیل پاسخ نامه هاى 6 مرداد، 4 و 31 شهریور 88) شاهدى بر این‏ ‏مدعاست . اجازه مى‎خواهم پرسش هاى دشوارى كه در ذهن و ضمیر‏ ‏بسیارى از ایرانیان بلكه بسیارى از معاصران اعم از مسلمان و غیر مسلمان‏ ‏مطرح است ، صریحا با شما در میان بگذارم.

بى شك حضرتعالى در‏ ‏مناسبت هاى گذشته جسته و گریخته به برخى از ابعاد این مسأله اشاره‏ ‏فرموده اید; اما اهمیت وافر مسأله مرا بر آن داشت كه بار دیگر به شكل‏ ‏متمركز این پرسشها را در شرایط خطیر فعلى مطرح كنم . پاسخ هاى مستدل ،‏ ‏مشروح و در عین حال روشن و شفاف شما در معرفى چهره رحمانى و‏ ‏صلح طلب اسلام مظلوم و بالاخص مذهب اهل بیت نقش بسزایى دارد.‏ ‏هرگونه كه صلاح مى‎دانید ارشاد فرمایید. والامر الیكم.

سوال بین‌المللى به اجمال این است‌: معترضان سبز ایرانى درباره استفاده ‏ ‏تسلیحاتى از انرژى هسته اى چگونه مى‎اندیشند؟ و چه تفاوتى با رهبران‏ ‏جنگ طلب و ماجراجوى جمهورى اسلامى دارند؟ این پرسش كلى را‏ ‏مى‎توان به سه پرسش مشخص ذیل تجزیه كرد.

‏پرسش اول: سرمایه گذارى، تولید، نگهدارى و به كارگیرى انرژى هسته اى در‏ ‏فناورى تسلیحاتى و به شكل مشخص سلاح هاى كشتار جمعى چه حكمى‏ ‏دارد؟ با احتمال وقوعى استفاده نابجا از این اسلحه خطرناك از سوى‏ ‏ماجراجویان بى خرد - كه شمارشان در هر سرزمینى در میان نظامیان و‏ ‏سیاستمداران كم نیست - این پرسش جدى تر است.

‏پرسش دوم: آیا اصولا امكان استفاده عقلایى و مشروع از چنین اسلحه اى‏ ‏متصور است ؟ مثلا به عنوان اولا بازداشتن طرف مقابل ، ثانیا تهدید به‏ ‏استفاده متقابل كه البته نتیجه آن كشتار انسان هاى بى گناه فراوانى است ، ثالثا‏ ‏براى گریختن از ضرر بزرگتر در انتخاب بین دو مفسده و پذیرفتن اقل‏ ‏الضررین (به عنوان مثال آمریكایى ها در استفاده بمب اتم در هیروشیما و‏ ‏ناكازاكى ادعا مى‎كنند كه براى پیشگیرى از ضرر بزرگترى به نام گسترش و‏ ‏ادامه جنگ خانمانسوز به آن دست یازیدند.) آیا کشتن هزارها انسان بیگناه را می توان به عنوان جلوگیری از ضررهای بزرگترى توجیه كرد؟ آیا در اسلام بالاتر از حفظ جان‏ ‏هزاران انسان بى گناه چیزى متصور است؟ آیا مى‎توان گفت اسلحه كشتار‏ ‏جمعى فى حد ذاته حرام و غیر مشروعند و از طرق غیرمشروع نمى توان به‏ ‏هیچ هدف متعالى و مشروعى رسید؟

‏پرسش سوم: آیا مى‎توان گزاره هاى زیر را با قاطعیت به جهانیان اعلام كرد‏ ‏كه:

‏ ‏1 - استفاده تسلیحاتى از فناورى هسته اى و سلاحهاى كشتار جمعى مطلقا‏ ‏و بدون هیچ استثنایى خلاف موازین انسانیت ، اخلاق و اسلام است .
‏ ‏2 - سرمایه گذارى ، تولید، نگهدارى و به كارگیرى تسلیحات كشتار جمعى و‏ ‏فناورى هسته اى در عرصه نظامى در هیچ شرایطى پذیرفته نیست .
‏ ‏3 - دارندگان سلاح هاى خطرناك كشتار جمعى (از قبیل بمب اتم و‏ ‏موشك هاى با كلاهك هسته اى و مشابه آن ) بالاخص دولت جنگ طلب‏ ‏اسرائیل "تهدید بالفعل " براى بشریت محسوب مى‎شوند و مى‎باید در‏ ‏نابودى این تسلیحات مرگبار پیشقدم شوند.
‏ ‏4 - ما به دنبال خاورمیانه بلكه جهانى عارى از سلاح هسته اى و اسلحه كشتار‏ ‏جمعى هستیم .
‏ ‏عزت عالى مستدام باد.

‏محسن كدیور
‏6 مهر 1388، 8 شوال ، 27 اكتبر 2009

‏‏پاسخ آیت‌الله منتظری به این شرح است:

باسمه‌تعالى ‏

‏جناب مستطاب حجت‌‌الاسلام والمسلمین آقاى دكتر محسن كدیور دامت‏ ‏بركاته
‏‏پس از سلام و تحیت؛

ایمیل جنابعالى در مورد سوال از حكم شرعى ساخت و نگهدارى و به‏ ‏كارگیرى سلاح هاى كشتار جمعى واصل و ملاحظه شد. لازم است‏ ‏سرمایه گذارى ، تولید، نگهدارى و به كارگیرى انرژى هسته اى در فناورى‏ ‏تسلیحاتى و ساخت سلاح هاى كشتار جمعى از ناحیه همه كشورها ممنوع‏ ‏باشد و بشریت رفته رفته به این سمت و سو رود كه نه تنها این گونه سلاح ها،‏ ‏بلكه حتى دیگر سلاح هایى را كه براى كشتن افراد به كار مى‎رود، در همه ‏ ‏جهان ممنوع نماید.

‏‏و در فرضى كه عملا هیچ كشورى از چنان سلاح هایى بهره مند نباشد، اگر‏ ‏كشورى خاص در جهت سرمایه گذارى ، تولید، نگهدارى و به كارگیرى انرژى‏ ‏هسته اى در فناورى تسلیحاتى و ساخت سلاح هاى كشتار جمعى گام‏ ‏بردارد، نه تنها مرتكب اسراف در ذخائر ملى خود شده بلكه موجب تهدید‏ ‏براى كشورهاى دیگر و در نتیجه بى اعتمادى آنها گردیده و بسا موجب‏ ‏تیرگى روابط شود; و از این جهت نیز آسیب هاى دیگرى را به كشور خود و‏ ‏نسل هاى آینده وارد نماید. و در این فرض عقلا و شرعا باید خود‏ ‏سردمداران آن كشور از هرگونه اقدام در جهت آن سلاح ها پرهیز كنند; و اگر‏ ‏نكردند، مردم از حاكمان خود بخواهند كه از آن پرهیز كنند، و در صورت‏ ‏تخلف ، دیگر كشورها از آنان به هر شكل ممكن ممانعت نمایند.

‏به كارگیرى این گونه سلاح ها اگر تنها در برابر نظامیان متجاوز نباشد و مردم‏ ‏بى گناه - هرچند از نسل هاى آتى - را قربانى نماید، عقلا و شرعا جایز‏ ‏نیست . و با توجه به وسعت دامنه كشتار و تخریب سلاح هاى هسته اى ،‏ ‏مصداق اهم و مهم بودن در مورد سوال روشن نیست.

و در هر حال باید بشریت به ویژه مسلمانان كه پیرو شریعت خاتم و پیامبر‏ ‏رحمة للعالمین هستند، در راه ممنوعیت قانونى و اجرایى چنین سلاح هایى‏ ‏براى هر كشورى با تضمین سازمانهاى معتبر و معتمد بین المللى پیشگام‏ ‏گردند.

‏‏ان شاء الله موفق باشید.
‏‏1388/7/22‏‏
‏حسین‌على منتظرى
برگرفته از پایگاه خبری آیت الله العظمی منتظری

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر